Školní akční plán
MATEŘSKÁ ŠKOLA, VRCHLABÍ, JIRÁSKOVA 926
ŠKOLNÍ AKČNÍ PLÁN
/ KONCEPCE ROZVOJE MŠ /
Autoři: Jana Vavřincová, ředitelka MŠ + kolektiv zaměstnanců MŠ
Období zpracování: duben – prosinec 2019
1.Charakteristika mateřské školy
Naše mateřská škola je typizovaná dvoupodlažní budova z r. 1970, nachází se v klidné části města, téměř mimo dopravní ruch, uprostřed krásné velké zahrady.
Kapacita MŠ je 51 dětí.
Má dvě třídy: 1.třída – 26 dětí ve věku od 3 – 4 ½ let, situovaná v přízemí
2.třída – 25 dětí ve věku od 4 ½ – 6 let + děti s odloženou školní
docházkou, situovaná v 1. patře
Každá třída má svoji hernu a třídu, náleží k ní ještě přípravná kuchyňka, WC dětí
a umývárna, sklad lehátek. Herna se taktéž využívá pro cvičení dětí a po rozložení lehátek jako ložnice.
Šatny pro obě třídy jsou v přízemí při vstupu do MŠ, vstup je od letošního roku bezbariérový.
2.Analýza současného stavu
Mateřská škola byla v posledních letech zmodernizována, máme novou střechu, okna,
zateplení budovy + fasádu, plynový kotel.
Třída pro nejmenší děti je taktéž zmodernizována, je třeba pouze doplnění a postupná obnova hraček a pomůcek.
Větší modernizaci by si zasloužila 2. třída, kde bychom se chtěli postupně vrhnout
na výměnu linolea ve třídě, nový koberec v herně, obnovu nábytku – skříňky, stolečky pro děti a židličky. A pochopitelně i zde dokoupení nových hraček a pomůcek pro děti.
Dále bychom chtěli pokračovat na výměně vnitřních dveří v celé budově.
Zahrada mateřské školy, jak již bylo zmíněno výše, je velká a krásná a je dětmi po celý rok hojně využívána. Děti zde tráví v letních měsících celý den, včetně stravování i odpočinku ve spacích pytlích pod stromy.
Chtěli bychom pobyt dětem na zahradě ještě více zpříjemnit dovybavením a zakoupením dalších herních prvků, včetně prvků enviromentální výchovy.
3. SWOT analýza školy
Silné stránky
a/ lidský potencionál
- dobrá vzájemná komunikace mezi zaměstnanci
- dobrá týmová spolupráce pedagogického sboru
- stabilní sbor
- dobré klima školy / vztahy učitelek s dětmi... /
- zájem učitelek o děti / nadšení pedagogové /
- kreativní pedagogický sbor
- kvalifikovanost pedagogického sboru
- zájem pedagogů o DVPP
- práce nad rámec povinností
- mimoškolní aktivity
b/ materiální vybavení
-
-
- nadstandartní vybavení pomůckami / PC, interaktivní tabule, výukové programy /
-
- pokrytí internetu v obou třídách
- nově vymalované třídy / estetika a barevnost tříd jsou rodiči velmi kladně hodnoceny,
interiér školky působí veselým a příjemným dojmem
- budova má nová okna, střechu, zateplení, fasádu, plynový kotel
- vlastní školní jídelna
c/ výchovně vzdělávací proces
-
- snaha o individuální přístup
- naplńování cílů ŠVP
- výchovně vzdělávací práce v přírodě
- vytvoření dobrých základů a vzdělávacích návyků dětí
- školka umožňuje plavecký výcvik, lyžařský výcvik, bruslení, ozdravný pobyt v solné
jeskyni
- zábavná výuka anglického jazyka kvalitním lektorem
- vystoupení dětí pro veřejnost / rodiče, domov pro seniory, aj. /
d/ ostatní faktory
-
- příjemné prostředí školy
- zapojení do projektů EU / Šablony I. a II., Obědy do škol... /
- kvalitní a pestré stravování ve ŠJ
- školka pořádá aktivity pro rodiče / besídky, tvoření pro rodiče s dětmi, zahradní slavnost,
brigády – úklid a drobné opravy na školní zahradě, nátěr zahradních prvků... /
- dobrá spolupráce se zřizovatelem
- dobrá spolupráce s ostatními mateřskými školami, se základní školou, se ZUŠ
- divadelní představení pro děti, exkurze / KRNAP /
- besedy / Hasiči, Policie ČR … /
- turistické výlety do vzdálenějšího okolí
- výhodná poloha MŠ uprostřed města přitom mimo dopravní ruch
- bezbariérový vstup
Slabé stránky
a/ lidský potencionál
-
- přetížení vedení i pedagogů MŠ přílišnou administrativou
- v době účasti na DVPP zástup za kolegyni
b/ materiální vybavení
- chybí tělocvična
-
- chybí ložnice
- chybí prostory pro aktivity
- ve 2. třídě je třeba výměna linolea, koberce, nové skříňky, stolečky a židličky
- dovybavení zahrady prvky enviromentální výchovy
- krátká životnost herních prvků, každoroční nátěr, velká finanční pořizovací cena
c/ výchovně vzdělávací proces
-
- velký počet dětí na třídu s jednou učitelkou, tím pádem těžší plánování a realizace
skupinových činností
- snížená možnost při takovém počtu věnovat se dětem individuálně a nechat všechny
u činností vystřídat
d/ ostatní faktory
-
- 0
PŘÍLEŽITOSTI
-
získávání finančních prostředků sponzorskými dary
-
získávání finančních prostředků pro rozvoj školy zapojením do projektů
financovaných z fondů EU
OHROŽENÍ
-
neustálé legislativní změny ve školství
-
růst administrativních nároků na vedení školy
ŽIVOTOSPRÁVA
POZITIVA:
-
poskytování plnohodnotné a vyvážené stravy
-
dodržovány vhodné intervaly mezi jednotlivými pokrmy
-
rozmanitá strava (celozrnné pečivo, ryby, luštěniny, různé druhy těstovin)
-
děti mají možnost výběru velikosti jednotlivých porcí
-
stálý, pravidelný přísun zeleniny a ovoce - děti si mohou vybrat porci
-
nenutíme děti do jídla, ale vysvětlíme, že ochutnat by měly
-
učitelky jdou příkladem v konzumaci jídel – racionální výživa, pitný režim
-
děti mají přístup k tekutinám po celý den
-
vedoucí školní jídelny vyhodnocuje spotřební koš – ředitelka školy kontroluje
-
pobyt dětí venku – školka je zařazena do projektu Bezpečná školka
NEGATIVA:
-
nedůvěřivost, vybíravost v jídle – občas u dětí podporována i rodiči
-
množství akcí v určitém období – zvláště na konci školního roku
DOPORUČENÍ:
-
podpora pitného režimu – vést děti k samoobslužným činnostem
-
vhodnou motivací a spoluprací s rodiči rozvíjet chuť dětí poznávat a jíst nová a zdravá jídla
-
promyšlení plánování akcí – rovnoměrnost
-
bez omezení věku dítěte zkracovat délku spánku
4. Základní vize
Naše vize: ŠŤASTNÉ DÍTĚ – SPOKOJENÝ RODIČ – SPOKOJENÝ UČITEL
Pro stanovení základní vize školy je třeba vycházet z důležitého poznatku, že většina toho, co dítě prožije a přijme v prvních letech života, je trvalé a zhodnotí se v jeho dalším životě. Právě předškolní věk je charakteristický obrovským bohatstvím množství i příležitostí růstu a rozvoje. Naším cílem bude nepromarnit tuto šanci a vytvořit v mateřské škole takové prostředí, aby se děti cítily přijímané, uznávané, úspěšné a šťastné, protože takové děti nemají obvykle v životě problém přijímat a respektovat ostatní lidi. Pokud jsou děti spokojené a šťastné, je to dobrý předpoklad pro rozvíjení jejich vzdělávacích i osobnostních potencialit. Nechceme usilovat o to, aby dosáhly stejné rozvojové úrovně, ale půjde nám především o vybudování důvěry dětí ve své schopnosti a síly. Budeme citlivě podněcovat jejich rozvoj a chuť učit se novému, pomáhat jim při osvojování základů hodnot i schopnosti být sami sebou a zároveň se přizpůsobit životu v sociální, kulturní a multikulturní společnosti.
Záměrem našeho výchovného působení je vytvořit spolu s dětmi atmosféru, aby při vstupu do třídy byl znát klid, pohoda, příjemné a radostné prostředí zajišťující dítěti jistotu, důvěru v učitelku, přiměřenou nabídku aktivit, možnost svobodné volby dětí.
Naší snahou je vytvoření hravého prostředí, jehož základem je citovost, smysluplná aktivita, osobnostní přístup k dítěti. Třídy jsou věkově smíšené a my se snažíme o vytváření prostředí , které je nejbližší k prostředí rodinnému. Učitelky pracují ve vztahu k osobnosti dítěte, individuálně, skupinově, dle vzdělávacího programu. V popředí stojí rozvoj komplexu estetických činností, zvýrazňován je význam tělesných činností pro zdraví dětí.
Chceme dbát na to, aby se stále rozvíjely a utužovaly vztahy mezi dětmi a dospělými - důvěra, tolerance, ohleduplnost, zdvořilost, vzájemná pomoc a podpora a tím se utvořil stabilní kolektiv, ve kterém je prioritou vnitřní porozumění.
Z poznatků a výsledků evaluačních procesů výchovně vzdělávacích činností budeme dále vycházet při naší práci. Budeme se snažit získávat a shromažďovat data od rodičů a ostatních partnerů školy. Na základě výsledků bude vypracován nový rozvojový plán školy.
V rámci péče o zdraví umožňovat co nejvíce pobytu venku, maximálně využívat zahradu při všech činnostech.
5.Strategické cíle
Hlavní cíl:
-
Vhodně doplňovat rodinnou výchovu a v úzké vazbě na ni rozvíjet dítě s ohledem na jeho
potřeby, zájmy a nadání tak, aby edukace vycházela z vývoje a zrání dětí, citlivě rozvíjela
fyzické a psychické dovednosti, zajišťovala pocit bezpečí a jistoty, pěstovala v dětech
zdravé sebevědomí a sebejistotu, učila dítě být samo sebou a zároveň je přizpůsobovala
životu s ostatními dětmi a lidmi.
-
S pomocí Školního vzdělávacího programu se snažit být dětem těmi nejlepšími průvodci
v jejich cestě za poznáním.
-
Realizace projektu mateřské školy PŘÍRODNÍ ZAHRADA
Dílčí cíle v jednotlivých oblastech:
-
Oblast vnějších vztahů
-
Oblast personální
-
Oblast řízení
-
Materiální podmínky
-
Oblast výchovně – vzdělávací
-
Oblast vnějších vztahů
- Snažit se o transparentní a otevřenou činnost školy směrem k veřejnosti, zřizovateli,
rozvíjení vzájemné spolupráce
- Činnost mateřské školy postavit na spolupráci s rodiči, jejich aktivnímu přístupu a zájmu,
účast rodičů nejen na schůzkách pro rodiče, ale navázat na dosavadní velmi kvalitně
započatou spolupráci v rámci společných akcí s rodiči / besídky, brigády, setkání rodičů
s přednáškami různých odborníků, společné vyrábění rodičů s dětmi... /
- Pokračovat ve spolupráci s místními organizacemi / KRNAP, knihovna, hasičský
záchranný sbor, policie ČR, lyžařská škola, plavecká škola, zimní stadion, kulturní dům
Střelnice, okolními mateřskými školami, Diakonií, aj.
- Pokračovat ve spolupráci se základní školou, zaměřit se na přípravu předškoláků, kvalitně
připravovat jejich bezproblémový přechod a vstup do 1.třídy ZŠ / přednáška pro rodiče
na téma školní zralost, návštěva s dětmi 1. třídy ZŠ, školní družiny... /
- Pokračovat ve spolupráci se ZUŠ / účast na koncertech, vytypovávání nadaných dětí... /
- Pokračovat v prezentaci mateřské školy na veřejnosti / vystoupení dětí v Domově
důchodců a Penzionu pro seniory /
- Další prezentace mateřské školy na veřejnosti / výstavky dětských prací v budově
Radnice, tablo dětí, dny otevřených dveří, webové stránky mateřské školy... /
-
Oblast personální
- Kvalitní kolektiv pedagogů a provozních pracovníků
- Personální rozvoj pedagogických pracovníků včetně sebe, cílená podpora a plán dalšího
vzdělávání s ohledem na školní vzdělávací program, sledovat a udržet profesní růst
pedagogů
- Posilování kvalitních vztahů na pracovišti / pedagogové x provozní / - vstřícnost,
vzájemná spolupráce, respektování...
- vytváření vhodných podmínek pro práci všech zaměstnanců mateřské školy a školní
jídelny
-
Oblast řízení
Vytvoření kvalitního kontrolního systému:
- Pedagogická oblast – pedagogická činnost a dokumentace, sledování a vyhodnocování
ŠVP, porovnávání ŠVP vzhledem k požadavkům RVP PV, kontrola pedagogické
dokumentace, pedagogická diagnostika, individuální vzdělávací potřeby dětí, výsledky
vzdělávání dětí, sledování a hodnocení práce pedagogů, vytvoření účelných evaluačních
nástrojů / pravidelné pedagogické rady a provozní porady, aktualizace vnitřních směrnic a
řádů MŠ... /
- Ekonomická oblast – kontrola účetních operací, majetku, čerpání finančních prostředků,
efektivní vnitřní kontrolní systém – účinně řídit provozní, finanční a další operace při
respektování zákonných podmínek, minimalizace a prevence rizik /
- Provozní a správní oblast – kontrola zajištění a správného fungování školy, majetku,
administrace
Znalost a orientace v současné platné legislativě, aktivně se účastnit DVPP
Zvyšování aktivního podílu zaměstnanců na řízení a zlepšování práce školy
-
Materiální podmínky
- Účelně nakládat s finančními prostředky a s jejich pomocí zlepšovat estetický vzhled
a funkčnost mateřské školy a zahrady / nový nábytek do 2. třídy, herní prvky na zahradu /
- Modernizovat pracovní prostředí učitelek MŠ / vybavení ITC, interaktivní tabule... /,
zlepšovat prostředí provozních zaměstnanců a zaměstnanců ŠJ / modernizace ŠJ /
-
Oblast výchovně vzdělávací
- Naplňovat školní vzdělávací program / organizace vzdělávání, hodnocení výsledků
vzdělávání, cíle vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti... /
- Vzdělávat tak, aby se vzdělávání vázalo jak k obecným potřebám daným věkem dítěte,
tak k individuálním zvláštnostem a možnostem jednotlivých dětí
- Propojení vzdělávání se skutečným životem – využívat metodu prožitkového učení,
vzdělávat děti na základě vlastního poznání, vycházet z dětské zvídavosti a potřeby
objevovat, poskytovat dostatek prostoru pro spontánní aktivity, kreativitu, zajišťovat
dětem dostatečnou možnost se projevovat, bavit se a zaměstnávat přirozeným dětským
způsobem
- Využívat metodu tvořivé improvizace, pružně a citlivě reagovat na okamžitou situaci,
využívat didaktických pomůcek
- Využívat vhodných metod a organizačních forem práce / individuální, skupinové,
frontální, projektové... /
6. Realizace hlavního strategického cíle
PROJEKT PŘÍRODNÍ ZAHRADA
Cílem projektu je vzbudit u dětí zájem o přírodu, o procesy a zákonitosti, které v přírodě probíhají, budovat v dětech zodpovědnost, samostatnost, zdravou soutěživost. Cílem programu je mj. i vytvořit zahradu plnou podnětů, kde se tvoří, zkoumá, objevuje. Školní zahrada by se v rámci projektu měla stát místem s bohatou možností výběru činností a her, které u dětí rozvíjejí vztah k přírodě, přírodním materiálům a lidské práci.Vybudovat a upravit zahradu a hřiště mateřské školy v přírodním stylu, zařídit rozvoj míst, kde probíhá předškolní výchova způsobem, který umožňuje přímý a dlouhodobý kontakt dětí s přírodou.
pořízení přírodě blízkých naučných prvků:
zvonkoher, tabulí apod.
pořízení přírodě blízkých herních prvků:
skluzavek, houpaček, prolézaček, pískovišť...
pořízení nejrůznějších druhů záhonů a bylinkových zahrádek:
výsadba stromu, keřů, cibulovin,
obnova a ošetření vegetace
hmatové stezky a vodní prvky
jako jsou vodní hry či brouzdaliště
budky a pítka pro ptáky, pozorovatelny brouků
a další úkryty pro živočichy
vrbový tunel, rekonstrukce pergoly, lavičky, ohniště s posezením
-
Předpoklady ke splnění cíle:
Dostatek finančních prostředků z různých zdrojů:
- dotační program Státního fondu životního prostředí
- sponzorské dary
- získání finanční podpory ze strany obce
- rezervní fond MŠ
Rizika:
-
-
-
nedostatek finančních prostředků
-
-
Časový horizont:
2020 – 2025
8. Použité zdroje:
-
-
-
-
Vzdělávací program společnosti AGRO CS a.s. Česká Skalice ,,Malý zahradník“ , který je určený mateřským školám zaměřeným na přírodu
a ekologickou výchovu a dále na ty, které mají o tato témata zájem
-
Poradce ředitelky mateřské školy – č.4 z prosince 2019
-
reklamní produkt Státního fondu životního prostředí / fotografie realizací
zahrad v přírodním stylu /
-
-
-