Školní akční plán
MATEŘSKÁ ŠKOLA, VRCHLABÍ, JIRÁSKOVA 926
ŠKOLNÍ AKČNÍ PLÁN
/ KONCEPCE ROZVOJE MŠ /
	
Autoři: Jana Vavřincová, ředitelka MŠ + kolektiv zaměstnanců MŠ
Období zpracování: duben – prosinec 2019
1.Charakteristika mateřské školy
Naše mateřská škola je typizovaná dvoupodlažní budova z r. 1970, nachází se v klidné části města, téměř mimo dopravní ruch, uprostřed krásné velké zahrady.
Kapacita MŠ je 51 dětí.
Má dvě třídy: 1.třída – 26 dětí ve věku od 3 – 4 ½ let, situovaná v přízemí
2.třída – 25 dětí ve věku od 4 ½ – 6 let + děti s odloženou školní
docházkou, situovaná v 1. patře
Každá třída má svoji hernu a třídu, náleží k ní ještě přípravná kuchyňka, WC dětí
a umývárna, sklad lehátek. Herna se taktéž využívá pro cvičení dětí a po rozložení lehátek jako ložnice.
Šatny pro obě třídy jsou v přízemí při vstupu do MŠ, vstup je od letošního roku bezbariérový.
	
	2.Analýza současného stavu
	 
Mateřská škola byla v posledních letech zmodernizována, máme novou střechu, okna,
zateplení budovy + fasádu, plynový kotel.
Třída pro nejmenší děti je taktéž zmodernizována, je třeba pouze doplnění a postupná obnova hraček a pomůcek.
Větší modernizaci by si zasloužila 2. třída, kde bychom se chtěli postupně vrhnout
na výměnu linolea ve třídě, nový koberec v herně, obnovu nábytku – skříňky, stolečky pro děti a židličky. A pochopitelně i zde dokoupení nových hraček a pomůcek pro děti.
Dále bychom chtěli pokračovat na výměně vnitřních dveří v celé budově.
Zahrada mateřské školy, jak již bylo zmíněno výše, je velká a krásná a je dětmi po celý rok hojně využívána. Děti zde tráví v letních měsících celý den, včetně stravování i odpočinku ve spacích pytlích pod stromy.
Chtěli bychom pobyt dětem na zahradě ještě více zpříjemnit dovybavením a zakoupením dalších herních prvků, včetně prvků enviromentální výchovy.
	
	3. SWOT analýza školy
	
	Silné stránky
a/ lidský potencionál
- dobrá vzájemná komunikace mezi zaměstnanci
- dobrá týmová spolupráce pedagogického sboru
- stabilní sbor
- dobré klima školy / vztahy učitelek s dětmi... /
- zájem učitelek o děti / nadšení pedagogové /
- kreativní pedagogický sbor
- kvalifikovanost pedagogického sboru
- zájem pedagogů o DVPP
- práce nad rámec povinností
- mimoškolní aktivity
b/ materiální vybavení
- 
		- 
				- nadstandartní vybavení pomůckami / PC, interaktivní tabule, výukové programy / 
 
- 
				
- pokrytí internetu v obou třídách
- nově vymalované třídy / estetika a barevnost tříd jsou rodiči velmi kladně hodnoceny,
interiér školky působí veselým a příjemným dojmem
- budova má nová okna, střechu, zateplení, fasádu, plynový kotel
- vlastní školní jídelna
c/ výchovně vzdělávací proces
- 
		- snaha o individuální přístup - naplńování cílů ŠVP - výchovně vzdělávací práce v přírodě - vytvoření dobrých základů a vzdělávacích návyků dětí - školka umožňuje plavecký výcvik, lyžařský výcvik, bruslení, ozdravný pobyt v solné jeskyni - zábavná výuka anglického jazyka kvalitním lektorem - vystoupení dětí pro veřejnost / rodiče, domov pro seniory, aj. / 
d/ ostatní faktory
- 
		- příjemné prostředí školy - zapojení do projektů EU / Šablony I. a II., Obědy do škol... / - kvalitní a pestré stravování ve ŠJ - školka pořádá aktivity pro rodiče / besídky, tvoření pro rodiče s dětmi, zahradní slavnost, brigády – úklid a drobné opravy na školní zahradě, nátěr zahradních prvků... / - dobrá spolupráce se zřizovatelem - dobrá spolupráce s ostatními mateřskými školami, se základní školou, se ZUŠ - divadelní představení pro děti, exkurze / KRNAP / - besedy / Hasiči, Policie ČR … / - turistické výlety do vzdálenějšího okolí - výhodná poloha MŠ uprostřed města přitom mimo dopravní ruch - bezbariérový vstup 
Slabé stránky
a/ lidský potencionál
- 
		- přetížení vedení i pedagogů MŠ přílišnou administrativou - v době účasti na DVPP zástup za kolegyni 
b/ materiální vybavení
- chybí tělocvična
- 
		- chybí ložnice - chybí prostory pro aktivity - ve 2. třídě je třeba výměna linolea, koberce, nové skříňky, stolečky a židličky - dovybavení zahrady prvky enviromentální výchovy - krátká životnost herních prvků, každoroční nátěr, velká finanční pořizovací cena 
c/ výchovně vzdělávací proces
- 
		- velký počet dětí na třídu s jednou učitelkou, tím pádem těžší plánování a realizace skupinových činností - snížená možnost při takovém počtu věnovat se dětem individuálně a nechat všechny u činností vystřídat 
d/ ostatní faktory
- 
		- 0 
PŘÍLEŽITOSTI
- 
		získávání finančních prostředků sponzorskými dary 
- 
		získávání finančních prostředků pro rozvoj školy zapojením do projektů financovaných z fondů EU 
OHROŽENÍ
- 
		neustálé legislativní změny ve školství 
- 
		růst administrativních nároků na vedení školy 
	
ŽIVOTOSPRÁVA
POZITIVA:
- 
		poskytování plnohodnotné a vyvážené stravy 
- 
		dodržovány vhodné intervaly mezi jednotlivými pokrmy 
- 
		rozmanitá strava (celozrnné pečivo, ryby, luštěniny, různé druhy těstovin) 
- 
		děti mají možnost výběru velikosti jednotlivých porcí 
- 
		stálý, pravidelný přísun zeleniny a ovoce - děti si mohou vybrat porci 
- 
		nenutíme děti do jídla, ale vysvětlíme, že ochutnat by měly 
- 
		učitelky jdou příkladem v konzumaci jídel – racionální výživa, pitný režim 
- 
		děti mají přístup k tekutinám po celý den 
- 
		vedoucí školní jídelny vyhodnocuje spotřební koš – ředitelka školy kontroluje 
- 
		pobyt dětí venku – školka je zařazena do projektu Bezpečná školka 
NEGATIVA:
- 
		nedůvěřivost, vybíravost v jídle – občas u dětí podporována i rodiči 
- 
		množství akcí v určitém období – zvláště na konci školního roku 
DOPORUČENÍ:
- 
		podpora pitného režimu – vést děti k samoobslužným činnostem 
- 
		vhodnou motivací a spoluprací s rodiči rozvíjet chuť dětí poznávat a jíst nová a zdravá jídla 
- 
		promyšlení plánování akcí – rovnoměrnost 
- 
		bez omezení věku dítěte zkracovat délku spánku 
4. Základní vize
Naše vize: ŠŤASTNÉ DÍTĚ – SPOKOJENÝ RODIČ – SPOKOJENÝ UČITEL
Pro stanovení základní vize školy je třeba vycházet z důležitého poznatku, že většina toho, co dítě prožije a přijme v prvních letech života, je trvalé a zhodnotí se v jeho dalším životě. Právě předškolní věk je charakteristický obrovským bohatstvím množství i příležitostí růstu a rozvoje. Naším cílem bude nepromarnit tuto šanci a vytvořit v mateřské škole takové prostředí, aby se děti cítily přijímané, uznávané, úspěšné a šťastné, protože takové děti nemají obvykle v životě problém přijímat a respektovat ostatní lidi. Pokud jsou děti spokojené a šťastné, je to dobrý předpoklad pro rozvíjení jejich vzdělávacích i osobnostních potencialit. Nechceme usilovat o to, aby dosáhly stejné rozvojové úrovně, ale půjde nám především o vybudování důvěry dětí ve své schopnosti a síly. Budeme citlivě podněcovat jejich rozvoj a chuť učit se novému, pomáhat jim při osvojování základů hodnot i schopnosti být sami sebou a zároveň se přizpůsobit životu v sociální, kulturní a multikulturní společnosti.
Záměrem našeho výchovného působení je vytvořit spolu s dětmi atmosféru, aby při vstupu do třídy byl znát klid, pohoda, příjemné a radostné prostředí zajišťující dítěti jistotu, důvěru v učitelku, přiměřenou nabídku aktivit, možnost svobodné volby dětí.
Naší snahou je vytvoření hravého prostředí, jehož základem je citovost, smysluplná aktivita, osobnostní přístup k dítěti. Třídy jsou věkově smíšené a my se snažíme o vytváření prostředí , které je nejbližší k prostředí rodinnému. Učitelky pracují ve vztahu k osobnosti dítěte, individuálně, skupinově, dle vzdělávacího programu. V popředí stojí rozvoj komplexu estetických činností, zvýrazňován je význam tělesných činností pro zdraví dětí.
Chceme dbát na to, aby se stále rozvíjely a utužovaly vztahy mezi dětmi a dospělými - důvěra, tolerance, ohleduplnost, zdvořilost, vzájemná pomoc a podpora a tím se utvořil stabilní kolektiv, ve kterém je prioritou vnitřní porozumění.
Z poznatků a výsledků evaluačních procesů výchovně vzdělávacích činností budeme dále vycházet při naší práci. Budeme se snažit získávat a shromažďovat data od rodičů a ostatních partnerů školy. Na základě výsledků bude vypracován nový rozvojový plán školy.
V rámci péče o zdraví umožňovat co nejvíce pobytu venku, maximálně využívat zahradu při všech činnostech.
5.Strategické cíle
Hlavní cíl:
- 
		Vhodně doplňovat rodinnou výchovu a v úzké vazbě na ni rozvíjet dítě s ohledem na jeho 
potřeby, zájmy a nadání tak, aby edukace vycházela z vývoje a zrání dětí, citlivě rozvíjela
fyzické a psychické dovednosti, zajišťovala pocit bezpečí a jistoty, pěstovala v dětech
zdravé sebevědomí a sebejistotu, učila dítě být samo sebou a zároveň je přizpůsobovala
životu s ostatními dětmi a lidmi.
- 
		S pomocí Školního vzdělávacího programu se snažit být dětem těmi nejlepšími průvodci v jejich cestě za poznáním. 
- 
		Realizace projektu mateřské školy PŘÍRODNÍ ZAHRADA 
Dílčí cíle v jednotlivých oblastech:
- 
		Oblast vnějších vztahů 
- 
		Oblast personální 
- 
		Oblast řízení 
- 
		Materiální podmínky 
- 
		Oblast výchovně – vzdělávací 
- 
		Oblast vnějších vztahů - Snažit se o transparentní a otevřenou činnost školy směrem k veřejnosti, zřizovateli, rozvíjení vzájemné spolupráce - Činnost mateřské školy postavit na spolupráci s rodiči, jejich aktivnímu přístupu a zájmu, účast rodičů nejen na schůzkách pro rodiče, ale navázat na dosavadní velmi kvalitně započatou spolupráci v rámci společných akcí s rodiči / besídky, brigády, setkání rodičů s přednáškami různých odborníků, společné vyrábění rodičů s dětmi... / - Pokračovat ve spolupráci s místními organizacemi / KRNAP, knihovna, hasičský záchranný sbor, policie ČR, lyžařská škola, plavecká škola, zimní stadion, kulturní dům Střelnice, okolními mateřskými školami, Diakonií, aj. - Pokračovat ve spolupráci se základní školou, zaměřit se na přípravu předškoláků, kvalitně připravovat jejich bezproblémový přechod a vstup do 1.třídy ZŠ / přednáška pro rodiče na téma školní zralost, návštěva s dětmi 1. třídy ZŠ, školní družiny... / - Pokračovat ve spolupráci se ZUŠ / účast na koncertech, vytypovávání nadaných dětí... / - Pokračovat v prezentaci mateřské školy na veřejnosti / vystoupení dětí v Domově důchodců a Penzionu pro seniory / - Další prezentace mateřské školy na veřejnosti / výstavky dětských prací v budově Radnice, tablo dětí, dny otevřených dveří, webové stránky mateřské školy... / 
- 
		Oblast personální 
- Kvalitní kolektiv pedagogů a provozních pracovníků
- Personální rozvoj pedagogických pracovníků včetně sebe, cílená podpora a plán dalšího
vzdělávání s ohledem na školní vzdělávací program, sledovat a udržet profesní růst
pedagogů
- Posilování kvalitních vztahů na pracovišti / pedagogové x provozní / - vstřícnost,
vzájemná spolupráce, respektování...
- vytváření vhodných podmínek pro práci všech zaměstnanců mateřské školy a školní
jídelny
- 
		Oblast řízení Vytvoření kvalitního kontrolního systému: - Pedagogická oblast – pedagogická činnost a dokumentace, sledování a vyhodnocování ŠVP, porovnávání ŠVP vzhledem k požadavkům RVP PV, kontrola pedagogické dokumentace, pedagogická diagnostika, individuální vzdělávací potřeby dětí, výsledky vzdělávání dětí, sledování a hodnocení práce pedagogů, vytvoření účelných evaluačních nástrojů / pravidelné pedagogické rady a provozní porady, aktualizace vnitřních směrnic a řádů MŠ... / - Ekonomická oblast – kontrola účetních operací, majetku, čerpání finančních prostředků, efektivní vnitřní kontrolní systém – účinně řídit provozní, finanční a další operace při respektování zákonných podmínek, minimalizace a prevence rizik / - Provozní a správní oblast – kontrola zajištění a správného fungování školy, majetku, administrace Znalost a orientace v současné platné legislativě, aktivně se účastnit DVPP Zvyšování aktivního podílu zaměstnanců na řízení a zlepšování práce školy 
- 
		Materiální podmínky - Účelně nakládat s finančními prostředky a s jejich pomocí zlepšovat estetický vzhled a funkčnost mateřské školy a zahrady / nový nábytek do 2. třídy, herní prvky na zahradu / - Modernizovat pracovní prostředí učitelek MŠ / vybavení ITC, interaktivní tabule... /, zlepšovat prostředí provozních zaměstnanců a zaměstnanců ŠJ / modernizace ŠJ / 
- 
		Oblast výchovně vzdělávací - Naplňovat školní vzdělávací program / organizace vzdělávání, hodnocení výsledků vzdělávání, cíle vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti... / - Vzdělávat tak, aby se vzdělávání vázalo jak k obecným potřebám daným věkem dítěte, tak k individuálním zvláštnostem a možnostem jednotlivých dětí - Propojení vzdělávání se skutečným životem – využívat metodu prožitkového učení, vzdělávat děti na základě vlastního poznání, vycházet z dětské zvídavosti a potřeby objevovat, poskytovat dostatek prostoru pro spontánní aktivity, kreativitu, zajišťovat dětem dostatečnou možnost se projevovat, bavit se a zaměstnávat přirozeným dětským způsobem - Využívat metodu tvořivé improvizace, pružně a citlivě reagovat na okamžitou situaci, využívat didaktických pomůcek - Využívat vhodných metod a organizačních forem práce / individuální, skupinové, frontální, projektové... / 
	
	 
6. Realizace hlavního strategického cíle
PROJEKT PŘÍRODNÍ ZAHRADA
Cílem projektu je vzbudit u dětí zájem o přírodu, o procesy a zákonitosti, které v přírodě probíhají, budovat v dětech zodpovědnost, samostatnost, zdravou soutěživost. Cílem programu je mj. i vytvořit zahradu plnou podnětů, kde se tvoří, zkoumá, objevuje. Školní zahrada by se v rámci projektu měla stát místem s bohatou možností výběru činností a her, které u dětí rozvíjejí vztah k přírodě, přírodním materiálům a lidské práci.Vybudovat a upravit zahradu a hřiště mateřské školy v přírodním stylu, zařídit rozvoj míst, kde probíhá předškolní výchova způsobem, který umožňuje přímý a dlouhodobý kontakt dětí s přírodou.
	
	 
	
	 
	
	 
pořízení přírodě blízkých naučných prvků:
zvonkoher, tabulí apod.
	 
       
pořízení přírodě blízkých herních prvků:
	skluzavek, houpaček, prolézaček, pískovišť...
	
	
	 
  
	pořízení nejrůznějších druhů záhonů a bylinkových zahrádek:
	
	 
  
	
	výsadba stromu, keřů, cibulovin,
	obnova a ošetření vegetace
	
	 
  
	
	hmatové stezky a vodní prvky 
	jako jsou vodní hry či brouzdaliště
	
	    
  
	
	budky a pítka pro ptáky, pozorovatelny brouků 
	a další úkryty pro živočichy
	
	 
 
	
	vrbový tunel, rekonstrukce pergoly, lavičky, ohniště s posezením
	
	 
	 
  
- 
		Předpoklady ke splnění cíle: Dostatek finančních prostředků z různých zdrojů: - dotační program Státního fondu životního prostředí - sponzorské dary - získání finanční podpory ze strany obce - rezervní fond MŠ 
Rizika:
- 
		- 
				- 
						nedostatek finančních prostředků 
 
- 
						
 
- 
				
Časový horizont:
2020 – 2025
8. Použité zdroje:
- 
		- 
				- 
						- 
								Vzdělávací program společnosti AGRO CS a.s. Česká Skalice ,,Malý zahradník“ , který je určený mateřským školám zaměřeným na přírodu a ekologickou výchovu a dále na ty, které mají o tato témata zájem 
- 
								Poradce ředitelky mateřské školy – č.4 z prosince 2019 
- 
								reklamní produkt Státního fondu životního prostředí / fotografie realizací zahrad v přírodním stylu / 
 
- 
								
 
- 
						
 
- 
				


